Dåb

Praktisk om dåben

Ved søndagsgudstjenesterne (højmessen)
Vi holder meget gerne dåb i forbindelse med søndagsgudstjenesterne.

Lørdagsdåb
Én gang om måneden er der mulighed for dåbsgudstjeneste om lørdagen kl. 10.30.
Kontakt kirkekontoret for nærmere oplysninger om mulige datoer.

Voksendåb
Hvis du ønsker at blive døbt som voksen, er du også meget velkommen til at kontakte en af præsterne.

Dåben kan ske i løbet af en højmesse om søndagen, eller den kan ske ved en separat gudstjeneste på en vilkårlig ugedag, hvor du har større indflydelse på rammerne.

Er du i tvivl om hvorvidt du ønsker dig selv eller dit barn døbt, er du meget velkommen til at kontakte en af vores præster for en samtale om dåbens betydning.

Det praktiske

Ring til kirkekontoret (39 62 11 41) og aftal dato for dåb, gerne i god tid, men barnet skal være født.
En måned før dåben skal I kontakte den præst, der skal døbe, for at aftale tid til et møde, hvor I sammen gennemgår det, der skal ske på dåbsdagen.

Om faddere

I skal have mindst 2 faddere til dåben.

• En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken.
  • Minimumsalderen for en fadder er den sædvanlige konfirmationsalder dvs. 13-14 år. Den præst, som forretter dåben, har dog mulighed for at vurdere, om en "ung fadder" skønnes tilstrækkeligt moden til at stå fadder.
  • En gudmor eller gudfar er typisk en af fadderne.
    Ofte er det gudmor eller gudfar, som bærer barnet til dåben, men det er lige så almindeligt, at en af forældrene bærer barnet selv.

Når I oplyser faddere til dåb, har vi brug for navn og adresse.

De fleste oplever det som en stor ære og tillidserklæring at blive bedt om at stå fadder.
Det mest almindelige er at vælge faddere, som du har tillid til, og som vil være en del af barnets liv i mange år.

En fadder er vidne til dåben og skal tilse at barnet vokser op i den kristne tro. Det vil derfor være naturligt, at en fadder går i kirke med barnet en gang i mellem eller taler med det om tro og kristendom.

Efter barnet er blevet døbt, taler præsten til fadderne i en faddertiltale, som nogle også kalder fadderløfte eller fadderskabsløfte.

Om gudmor/gudfar

En gudmor eller gudfar kalder man gerne den person, som bærer barnet til dåben. Det er for det meste en af fadderne. Det er lige så almindeligt, at en af forældrene bærer deres barn til dåben.

Om fotografering i kirken

I anmodes om at ikke fotografere under selve den kirkelige handling/gudstjenesten. Dette fordi vi ønsker at fokus netop skal være på dåben.

I er velkome til at tage billeder ved døbefonten efter gudstjenesten.

Se Gentofte Provstis Dåbsfolder her